L’obra
d’Antoni Tàpies
En totes les seves obres repeteix uns mateixos símbols dels seu llenguatge que va crear des del 1954. En aquest sentit, no podem parlar
d’una evolució formal pròpiament dita, sinó de l’assentament
d’unes bases que donen lloc a una producció unitària i constant.
Les
primeres obres
Mostren un caràcter primitivista, lligat a dadà i a
l’art infantil o a l’art dels malalts mentals, proper
a l’art brut. Aquestes obres evidencien un caràcter simbolista pel que fa a la importància que aquest
moviment atribueix a l’al·legoria, el mite i la metàfora. Exemples d'obres del període són: "Zoom" (1946), "Cap i bandera" (1946), i "Creu de paper de diari (1946).
![]() |
"Zoom" |
Durant els
anys quaranta,
i com a reacció a l’art conservador promocionat pel règim
franquista, es produeix un interès per part dels artistes del surrealisme, el darrer moviment
d’avantguarda de l’Estat espanyol abans de la Guerra
Civil. Tàpies inicia el període surrealista amb la fundació,
el 1948, de la revista Dau
al Set , amb altres artistes i escriptors. Les obres d’aquest període hi
trobem referències a Miró, Ernst i Klee.
![]() |
En l’obra Parafaragamus (1949) s’observen elements propis de l’art de Klee |
.
![]() |
"La barberia dels maleïts" |
Entre
1949 i 1950 Tàpies
comença a adquirir una consciència social. Aquesta nova actitud s’emmarca en una polèmica generalitzada entre
els defensors d’un art compromès i els partidaris d’un art
d’avantguarda, que té el seu punt àlgid durant l’estada de
Tàpies a París entre 1950 i 1951. La sèrie
de dibuixos Història
Natural (1950-1951), és d'aquesta època, on l’artista ens mostra l’evolució de la natura, la seva
metamorfosi i transformació fins arribar a la civilització actual i
la lluita de classes. Les obres d’aquest període combinen una
representació realista amb un caràcter que continua sent
surrealista, obres com "La barberia dels maleïts i dels elegits" (1950), o "Collage de paper moneda" (1951).
De
1952 a 1954 l’art
de Tàpies és abstracte, reacció al període anterior, obertament reivindicatiu i
social. Durant aquests dos anys la seva obra se centra en aspectes
plàstics, com la forma i el color, i es fa ressò de les idees
neoplasticistes que guanyen terreny en medis artístics europeus.
Tanmateix, aquestes experiències duren molt poc en l’obra de
Tàpies perquè el seu interès va més enllà de la mera expressió
formal, i ben aviat comença a treballar amb nous materials com la
pols de marbre, la sorra i les terres de color, entre d’altres.
Aquesta línia de treball dóna lloc a un nou tipus d’obres que es
coneixen genèricament amb el nom de pintura
matèrica.
En
les pintures matèriques,
els materials emprats deixen de ser simples mitjans sotmesos a
l’expressió d’una idea per convertir-se en la idea en si
mateixa. D’aquesta manera, es produeix una identificació completa
entre matèria i forma, entre concepte i llenguatge. Aquestes obres
esdevenen superfícies opaques, murs en els quals l’artista inscriu
els seus grafits i adhereix formes d’objectes o persones. La
identificació de l’artista amb l’obra per mitjà del seu cognom
expressa un desig més profund de trencar el dualisme occidental i de
fondre’s en la matèria en un informe continu.
Durant els
anys de la postguerra es produeix un interès generalitzat per la
matèria entre els artistes d’ambdues bandes de l’Atlàntic. La
presa de consciència de la bomba atòmica i els descobriments
científics comporten una forta curiositat per la ciència, les noves
idees sobre l’espai-temps i la substància, alhora que els invents
com el microscopi electrònic ofereixen una nova visió de la
natura.
Paral·lelament, Tàpies va desenvolupant un interès
creixent per la filosofia oriental, pel seu èmfasi en el que és
material, per la identitat entre home i natura i per la seva negació
del dualisme de la nostra societat.
![]() |
"Forma negra sobre quadrat gris" |
Moltes
de les obres dels anys cinquanta i seixanta mostren
un món encara en formació, una natura d’empremtes petrificades,
de fòssils, com si estigués submergida en un abandonament
mil·lenari. Tàpies creu que la noció de matèria s’ha d’entendre
també des de la perspectiva del misticisme medieval -a través dels
escrits d’Arnau de Vilanova, d’Enrique de Villena i de Ramon
Llull- com a màgia, mimesi i alquímia. És en aquest sentit que
podem entendre l’artista com a un “alquimista de l’esperit”,
algú capaç de transformar el nostre interior més enllà de
nosaltres mateixos.
Aquest sentit alquímic el trobarem al
llarg de tota la seva obra. Igualment, és durant aquests anys que
anirà elaborant un seguit d’imatges, generalment extretes del seu
entorn immediat, que apareixeran en les diferents etapes de la seva
evolució. Sovint, una mateixa imatge, a més de ser representada de
diverses maneres, tindrà una sèrie de significacions diferenciades
que s’aniran superposant.
Així doncs, Antoni Tàpies ens
ofereix una visió “materialista” del món. El seu missatge se
centra en la revaloració del que es considera baix, repulsiu,
material (no és en va que Tàpies escull sovint temes
tradicionalment tinguts per desagradables i fetitxistes, com poden
ser un anus defecant, una sabata abandonada, una aixella, un peu i
d’altres). La matèria és l’element substancial de la vida.
El
procés tècnic mitjançant el qual Tàpies crea les pintures
matèriques és: en primer
lloc cobreix el suport amb una capa de vernís i abans que s’assequi
aplica pols de marbre, sorra i altres materials o pigments. Llavors
afegeix pintura sobre diverses zones i crea una figura, un objecte o
simplement una taca. Quan les darreres capes comencen a assecar-se,
el material s’esquerda i mostra els seus components estructurals.
De vegades l’artista accentua aquesta impressió raspant la pintura
en determinats llocs. Les obres pertanyents a aquest
període són: "El
crit. Groc i violeta" (1953), "Terra
i pintura" (1956), "Pintura
rosa i blava" (1959), "Forma negra sobre quadrat gris" (1960)
i "Relleu
amb cordes" (1963)...
![]() |
"Palla i fusta" |
A
finals dels anys seixanta i començaments dels setanta, intensifica el seu compromís polític, i accentua
el treball amb objectes. El seu interès renovat per
l’objecte coincideix amb l’arte
povera a
Europa i el postminimalisme a Estats Units, tot i que Tàpies no
mostra els objectes tal i com són, sinó que els imprimeix el seu
segell i els incorpora al seu llenguatge. Al contrari de obres povera o
postminimalistes, els objectes de Tàpies no constitueixen
intervencions sobre un espai específic, sinó que són absorbits pel
marc pictòric al qual s’incorporen, com a "Palla i fusta" (1969)
o a "Pantalons
sobre bastidor" (1971).
![]() |
"A la memòria de Salvador Puig Antich" |
Encara
que en aquests anys la seva obra presenta una sensibilitat
especial pel que és objectual, Tàpies no deixa mai de pintar ni de
treballar en obra gràfica. Però tant pintura com l’obra
gràfica adquireixen un marcat caràcter
social i polític ("A
la memòria de Salvador Puig Antich" i "Assassins,
1974).
![]() |
"Sinuós de vernís sobre negre" |
A
principis dels anys vuitanta,
un cop restaurat l’Estat de dret a Espanya i acabats els anys de
lluita política, l’interès de Tàpies per la tela com a suport
adquireix una força renovada. Aquest nou període en la seva
evolució artística coincideix amb el retorn a la pintura propiciada tant a Europa com a Estats Units.
En
el cas de Tàpies, aquest retorn a la pintura comporta la utilització
de dos procediments no del tot nous en la seva obra. El primer
d’aquests consisteix a polvoritzar amb un esprai
objectes ocults sota una tela. El segon consisteix a tacar el llenç
o bé el suport de fusta amb vernís que adopta diverses formes en
ser manipulat per l’artista, però que mai no arriba a perdre el
seu caràcter informe. Exemples d’aquests dos procediments
són "Efecte
d’arrugues i taronja" (1979)
i "Sinuós
de vernís sobre negre" (1983).
Les obres dels
darrers anys són una reflexió sobre el dolor
-tant físic com espiritual- entès com a part integrant de la vida.
Influït pel pensament budista, Tàpies considera que un major
coneixement del dolor permet fer més dolços els seus efectes i, per
tant, millorar la qualitat de vida. El pas del temps, que sempre ha
estat una constant en l’obra de Tàpies, adquireix ara nous matisos
en viure’s com una experiència personal que comporta un millor
autoconeixement i una comprensió més clara del món que l’envolta.
En aquest sentit, també és interessant constatar com determinats
esdeveniments de l’actualitat, com són la guerra a l’antiga
Iugoslàvia o els assassinats i les deportacions de Rwanda, han
deixat empremta en la seva obra. Així, són freqüents en obres
d’aquest període imatges d’embolcalls, de cossos morts i de
fèretres. Algunes de les obres d’aquests darrers anys pertanyents
a la col·lecció són Parla,
parla (1992), Cos
i filferros (1996)
i Dues
piles de terra (2001).
Paral·lelament
a la seva producció pictòrica i objectual,
Tàpies ha anat desenvolupant des de 1947 una activitat intensa en el
camp de l’obra gràfica. En aquest sentit convé destacar que
l’artista ha realitzat un gran nombre de llibres de bibliòfil en
estreta col·laboració amb poetes i escriptors com Alberti,
Bonnefoy, Du Bouchet, Brodsky, Brossa, Daive, Dupin, Foix, Frémon,
Gimferrer, Guillén, Jabès, Mitscherlich, Paz, Takiguchi, Ullán,
Valente i Zambrano, entre d’altres. El fons de la col·lecció de
la Fundació conté exemplars de gairebé totes les edicions
existents.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada