CREU I R

L'obra d'Antoni Tàpies que entra a les Proves d'Accés a la Universitat d'Història de l'Art de l'any 2015 és "Creu i R". A continuació us presentem un model d'anàlisi d'aquesta obra:

CATALOGACIÓ/FITXA TÈCNICA
Nom de l'obra: "Creu i R"
Autor: Antoni Tàpies
Cronologia: 1975
Localització: Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA)
Materials: mixtos (tela, sorra, làtex, pedres, entre d'altres).
Tècnica: tècnica mixta.
Suport: fusta.
Estil: Informalisme europeu.

CONTEXT HISTÒRIC DE L'OBRA
Antoni Tàpies pinta "Creu i R" uns mesos abans de la mort de Franco. Durant aquell any, l'artista va contribuir amb un cartell i una litografia a una campanya per abolir la pena de mort a Espanya i va participar activament en les lluites que demanaven l'amnistia per als presos polítics de règim franquista. 
En la seva obra, s'hi observa des dels seus inicis una clara influència de la situació política del país. A finals dels anys seixanta i començament dels setanta, el seu compromís polític contra la dictadura s'intensificà, i les obres d'aquesta època tenen un fort caràcter de denúncia i de protesta. 

ESTIL: L'INFORMALISME EUROPEU
L'Informalisme és un moviment pictòric que comprèn totes les tendències abstractes i gestuals que es van desenvolupar a Europa després de la Segona Guerra Mundial en paral·lel amb l'Expressionisme Abstracte americà (amb especial incís a Estats Units). Dins d'aquest gran corrent hi trobem una àmplia varietat d'estils com l'abstracció lírica, la pintura matèrica. 
La tècnica emprada per Tàpies en l'elaboració d'aquesta obra és la Pintura Matèrica, que es caracteritza per la tècnica mixta i l'ús de materials heterogenis, moltes vegades de rebuig o de reciclatge, barrejats amb els materials tradicionals de l'art, buscant un nou llenguatge d'expressió artística. En les seves obres, Tàpies, aplica la barreja de diversos materials que adquireixen la consistència de murs o parets. 



ANÀLISI FORMAL

Tàpies disposa una sèrie de signes i lletres sobre un fons matèric, format per una barreja de terra i pintura. 
El centre de la composició l'ocupa una gran creu blanca sobre la qual hi ha una gran "H", també hi ha una R de color negre coronada per pinzellades ràpides i pastoses de color vermell intens que delimiten una franja superior llisa.
Al costat de la R, Tàpies col·loca una T inclinada sota la qual, una mica més avall, podem llegir la paraula "gat": 
Finalment, a la part inferior dreta del quadre podem observar que està ocupada per una altre R de color blanc, acompanyada d'una petita creu també blanca. 
Tàpies ha creat alguns d'aquests signes i lletres utilitzant la tècnica del grattage i l'adició de fragments de teixit per l'elaboració de la lletra "H". En la resta, el pintor aplica pinzellades amples i gruixudes. AIxò fa que el quadre adquireixi un volum tridimensional i volumètric. 

ELS ELEMENTS PLÀSTICS
La gamma cromàtica de l'obra és reduïda a l'ocre, el vermell, el blanc i el negre. De fet, l'austeritat cromàtica és un dels trets característics de l'autor. En observar la construcció de l'obra podem observar-hi dos nivells:
- Fons matèric: textura de la sorra, pedres i tela.
-Dibuix i línia: donats per la creu, les lletres (R i H) i els signes (+).
Les pinzellades són amples i gruixudes creant un efecte volumètric. Tàpies dóna molta importància a la superfície de l'obra, que acaba adquirint qualitat de relleu. 

TÈCNICA
En la seva obra més característica dins de l'informalisme matèric, Tàpies utilitza tècniques que barregen els pigments tradicionals de l'art amb materials com sorra, roba, palla, etc., amb predomini del collage i l'assemblage, i una textura propera al baix-relleu. Tàpies defineix la seva tècnica com a "mixta": pinta sobre tela, en formats mitjans, en posició horitzontal, disposant una capa homogènia de pintura monocromàtica, sobre la que aplica la "mixtura", barreja de pols de marbre triturat, aglutinant, pigment i oli, aplicat amb espàtula o amb les seves pròpies mans. Quan està quasi sec fa un grattage amb tela d'arpillera, aplicada sobre la superfície; quan està adherida, l'arrenca, creant una estructura de relleu, amb zones esquinçades, esgarrapades o foradades, que contrasten amb els cúmuls i densitats matèriques d'altres zones del quadre. A continuació, fa un nou grattage amb diversos estris (punxó, ganivet, estisores, pinzell). Finalment, afegeix signes (creus, llunes, asteriscs, lletres, números, etc), en composicions que recorden el graffiti, així com taques, aplicades mitjançant el dripping.
No afegeix elements de fixació, pel que les obres es degraden ràpidament –la mixtura és bastant efímera–; amb tot, Tàpies defensa la descomposició, com a pèrdua de la idea de l’eternitat de l'art, li agrada que les seves obres reflecteixin la sensació del pas del temps. A això contribueix també les seves pròpies empremtes a l'obra, les incisions que practica, que per ell són un reflex de la naturalesa.

INTERPRETACIÓ
SIGNIFICAT I FUNCIÓ
En la seva obra Tàpies reflecteix una gran preocupació pels problemes de l'ésser humà: la malaltia, la mort, la soledat, el dolor o el sexe. Tàpies ens dóna una nova visió de la realitat més senzilla i quotidiana, enaltint-la a cotes de veritable espiritualitat. La concepció vital de l'artista es nodreix de la filosofia existencialista, que remarca la condició material i mortal de l'home, l'angúnia de l'existència de què parlava Sartre; la soledat, la malaltia, la pobresa que percebem en Tàpies la trobem també en l'obra de Samuel Beckett o Eugene Ionesco. L'existencialisme assenyala el destí tràgic de l'home, però també reivindica la seva llibertat, la importància de l'individu, la seva capacitat d'acció enfront a la vida; així, Tàpies pretén amb el seu art fer-nos reflexionar sobre la nostra pròpia existència.

ICONOGRAFIA
En Creu i R el motiu principal és la creu, un símbol que es converteix en l'element definitori del seu estil. Tàpies va començar a utilitzar la creu després de la Guerra Civil, moment en que Espanya se li presentava com un gran cementiri. Posteriorment la creu serà entesa per l'artista com a símbol de les coordenades de l'espai. Però la creu també estarà connectada amb la religió, el cristianisme i amb tota una tradició que arrenca de l'art medieval i que Tàpies recupera per donar-li un sentit de comporaneitat. Sembla ser que la creu és també un record a Ramon Llull, pel qual l'artista sempre ha manifestat la seva admiració. Segons el propi Tàpies, a Llull l'estranyava que els artistes de la seva època no pintessin creus i els hi deia:”...el més important que tenim són les creus, (...) com és que s'entretenen pintant escenes de reis i de nobles tenint aquest tema tan important de la creu? (...) fixeu-vos en els temes essencials...”
L'obra, a més de la creu conté altres símbols presents en la iconografia de l'autor: les lletres, R, H, amb alguna creu més petita, les benes amb taques de color vermell que es superposen a la part superior donant un efecte de volum. Podem relacionar aquests símbols amb la inicial de Ramon (Llull), o també podrien ser una referència a la seva malaltia?

SIMBOLOGIA
Ereu i R el motiu principal és la creu, un símbol que es converteix en l'element definitori del seu estil. Tàpies va començar a utilitzar la creu després de la Guerra Civil, moment en que Espanya se li presentava com un gran cementiri. Posteriorment la creu serà entesa per l'artista com a símbol de les coordenades de l'espai. Però la creu també estarà connectada amb la religió, el cristianisme i amb tota una tradició que arrenca de l'art medieval i que Tàpies recupera per donar-li un sentit de comporaneitat. Sembla ser que la creu és també un record a Ramon Llull, pel qual l'artista sempre ha manifestat la seva admiració. Segons el propi Tàpies, a Llull l'estranyava que els artistes de la seva època no pintessin creus i els hi deia:”...el més important que tenim són les creus, (...) com és que s'entretenen pintant escenes de reis i de nobles tenint aquest tema tan important de la creu? (...) fixeu-vos en els temes essencials...”
L'obra, a més de la creu conté altres símbols presents en la iconografia de l'autor: les lletres, R, H, amb alguna creu més petita, les benes amb taques de color vermell que es superposen a la part superior donant un efecte de volum. Podem relacionar aquests símbols amb la inicial de Ramon (Llull), o també podrien ser una referència a la seva malaltia?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada